Online solliciteren doe je zo!


Online solliciteren is meer dan alleen een formulier invullen. Wat doe jij met social media?

Online solliciteren

Even online solliciteren is er in dit tijdperk niet meer bij. Met de huidige ontwikkelingen draait het allemaal om jezelf zo goed mogelijk online te presenteren. Natuurlijk beschik je over facebook en twitter. Maar wist je ook dat hier veel informatie te verkrijgen is voor werkgevers? Een recruiter of HR manager zal altijd deze bronnen nagaan om te kijken of je ook echt geschikt bent voor de functie. Ze willen namelijk weten welk persoon er achter de sollicitatie zit. Social media is dan ook de manier om daar achter te komen als jij solliciteert naar je droomfunctie.

Online solliciteren en social media

Zodra je op zoek gaat naar een nieuwe functie kun je dus verwachten dat er in jouw sociale internet leven wordt meegekeken. Houdt hier rekening mee wanneer jij je facebook status update. Misschien is het zelfs beter om even door je social media te gaan en te kijken of wat je daar hebt staan ook goed voor jouw nieuwe functie is. Deel je negatieve dingen met de virtuele samenleving? Dan kun je dat beter verwijderen. Heb je foto’s van wilde feestjes? Die zijn ook niet optimaal voor jouw nieuwe werkgever. Kijk dus objectief naar de zaken die je op het internet plaatst.

Online solliciteren via LinkedIn

Wil je online solliciteren? Zorg er dan voor dat je een LinkedIn acoount hebt en dat deze goed is ingevuld. Het is jouw online CV. Vul alle relevante werkervaringen in. Als je op zoek bent naar een functie als programmeur, dan hoef je niet te vertellen dat je achter de bar stond van een groot festival. Maar als je zelfstandig en hobbymatig een project hebt uitgevoerd dan is dat wel heel interessant. Neem je tijd, ga na hoe jij jezelf het beste kunt presenteren. Omschrijf helder wat je tijdens functies hebt gedaan. Gebruik voorbeelden van jouw prestaties en laat zien dat je de beste bent. Heb je gebrek aan inspiratie? Kijk dan gewoon eens bij een ander! Online solliciteren is meer dan het invullen van een formulier. Zorg dat je “virtuele ik” ook de aandacht krijgt die het verdient!