Zenuwen voor een sollicitatiegesprek
Tips

Zenuwen voor een sollicitatiegesprek? Dit helpt!

Zenuwen voor een sollicitatiegesprek? Dat niet gek, maar wel vervelend. Het zorgt ervoor dat het merendeel van op Java Developers opkijkt tegen solliciteren. Maar waar komen die zenuwen nu vandaan en misschien nog wel belangrijker, hoe blijf je ze de baas? Deze blog staat volledig in het teken van het begrijpen en controleren van je zenuwen. Zo ga jij je sollicitatiegesprek rocken!

Waarom hebben we zenuwen voor een sollicitatiegesprek?

Nervositeit komt in eerste instantie voort uit angst. In het geval van een sollicitatiegesprek ben je misschien bang om te falen, dicht te klappen of juist de verkeerde dingen te zeggen. Die angst zit dan niet alleen in je hoofd, maar voel je in je hele lichaam. Er ontstaat een keten van biologische reacties die je moeilijk kunt stoppen. Je maakt een teveel aan cortisol en adrenaline aan en beide veroorzaken stress. Je bloeddruk stijgt, je gaat zweten, krijgt buikpijn en wordt kortademig. Het is dan ook belangrijk om dit adrenaline niveau te laten dalen, dus.. relax.

Gelukkig hoeven zenuwen niet altijd slecht te zijn. Een bepaalde dosis adrenaline zorgt er namelijk voor dat je scherp blijft en dat je goed kunt presteren onder druk. Je zenuwen onder controle krijgen is dus een must en daar gaan de volgende tips jou bij helpen!

Tip 1: Voorbereiding is belangrijk, maar wees ook flexibel

Ze zeggen niet voor niets dat een goede voorbereiding het halve werk is. Probeer je dan ook voorafgaand aan je gesprek goed in te lezen en onderzoek alvast de route naar de locatie van het gesprek. Zo kom je niet voor verassingen te staan en weet je zeker dat je er op tijd bent. Ook is het goed om het gesprek en de vragen die je verwacht vast te oefenen. Op deze manier zorg je ervoor dat je alleen de grote lijnen in je hoofd hebt. Zo raak je niet in paniek als het gesprek net even anders loopt en blijft het spontaan.

Tip 2: Kom in beweging

De meest makkelijke manier om van je nervositeit af te komen is door in beweging te komen. Natuurlijk kun je je helemaal uitleven in de sportschool, maar gewoon een rondje wandelen of fietsen doet ook zijn werk. Door in beweging te komen kun je je gedachtes even loslaten en stap je letterlijk even uit je hoofd. Je kunt ook een creatief klusje oppakken, zoals breien, tekenen of koken. Zolang je maar even afgeleid bent!

Tip 3: Wees eerlijk tegen je gesprekspartner.. en tegen jezelf!

Misschien schaam je je voor je angsten en durf je er niet voor uit te komen, maar soms is het juist beter om dat wel te doen. Mochten de zenuwen de overhand nemen, kun je voorafgaand aan het gesprek aangeven dat je wat gespannen bent, zodat zij hier rekening mee kunnen houden. Wees daarnaast eerlijk tegen jezelf. Waarom ben je nerveus en wat is het ergste dat kan gebeuren? Een baan niet krijgen is niet het einde van de wereld en hoe het ook loopt je bent achteraf altijd een ervaring rijker.

Tip 4: Adem in, adem uit

Probeer je ademhaling te controleren door diep in en uit te ademen. Het helpt hierbij om je armen te spreiden, omdat je lichaam dan een bepaald ontspanningsrespons aanwakkert. Vervolgens kun je bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen doen. Bewust ademhalen heeft een gunstig effect op je hartslag en bloeddruk en is iets wat je heel goed kunt trainen.

Tip 5: Power pose en mindset

Wist jij dat je lichaamshouding je gedachtes kan beïnvloeden? Door een krachtige houding aan te nemen, ook wel power pose genoemd, stijgt je testosterongehalte. Met meer testosteron durf je uitdagingen beter aan en kom je krachtiger over. Zet je benen en armen wat uit elkaar, houd je kin omhoog en ontspan je schouders. En daarnaast, vertrouw op jezelf!

Hopelijk heb je iets aan bovenstaande tips en ga jij het sollicitatiegesprek rocken. Heb je last van sollicitatie-angst? Laat ons je dan helpen! Onze Java Professionals recruiters zijn gespecialiseerd in het begeleiden van java developers tijdens het sollicitatieproces.

Meer artikelen